ISU-ISU SEMASA

Sejak akhir-akhir ini, kita digemparkan dengan fenomena yang kita jarang dengar atau tahu sebelum ini..Perkara yang dimaksudkan dan ada kaitan dengan aktiviti perkhemahan ialah ancaman kencing tikus yang telah melanda beberapa kawasan rekreasi di Malaysia. Oleh itu anda perlu tahu sama ada kawasan perkhemahan anda terdedah atau pun tidak dengan ancaman ini. anda juga perlu mengetahui sedikit sebanyak maklumat tentang apa yang dimaksudkan dengan kencing tikus...


sila klik link di bawah untuk mendapatkan sedikit latar belakang tentang kencing tikus ini.

http://marcomm.upm.edu.my/imarcomm/v1/storeNewsClip/20120319144713.pdf

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

... said...

dasyat betul ek kencing tikus ni cikgu..takut saya nak camping nanti..

Shairi, Armi, Hafiz said...

ketakutan akan membuatkan kita lebih sedar dan berjaga-jaga akan sesuatu perkara. jadi ketakutan sepatutnya membantu kita untuk lebih berhati-hati bila melakukan sesuatu perkara..bukannya untuk tidak buat langsung..
jadi sebab itulah kita perlu tahu tak banyak pun sikit-sikit maklumat tentang kencing tikus ni..
pertama kawasan mana yang telah diisytiharkan telah tercemar dengan penyakit ini. jadi elakkan berkhemah di tempat-tempat tersebut.
kedua kena tahu apa tanda-tanda jika dijangkiti penyakit ini. ini penting supaya kita dapat mengambil tindakan awal.
bila semua langkah persediaan berkhemah telah diambil, tiada apa untuk dirisaukan. yang penting bersedia jika berlaku sesuatu yang tidak diingini..

Shairi, Armi, Hafiz said...

lagi satu, bila berkhemah SILA JAGA KEBERSIHAN tempat perkhemahan tu. sebab tikus tak akan tinggal di tempat-tempat yang bersih..betulkan?
yang kotorkan tempat tu manusia. memang dah jadi kebiasaan rakyat Malaysia ni suka buang sampah merata. jadi jagalah kebersihan tempat perkhemahan supaya lain kali kita boleh berkhemah lagi di situ..(^_^)

Post a Comment